"YENİ" İNOVASYON TÜRLERİ
Hayat hızla değişiyor… İş hayatı da
kuşkusuz bu değişimden payını alıyor. Geçmiş dönemden en büyük farklılık da her
şeyin artık eskisine göre çok daha hızlı olması. Aşağıdaki grafikte sadece 1
dakika içerisinde internette neler olduğunun küçük bir modellemesini
görebilirsiniz.
Örnek: Quirky. Bu şirket belli
sektörlerdeki (ör: küçük ev aletleri ve aksesuarları) müşteri ürün talep, öneri
ve hatta tasarımlarını hayata geçirip fikir sahibine de para kazanma şansı
veriyor. Ayrıntılı bilgi için: https://www.quirky.com/
Örnek: Açık inovasyon. Türkiye
merkezli bu şirket fikir önerisi bekleyen firmalar ile öneri vermek isteyen tüketicileri
bir araya getiren bir platform şeklinde çalışıyor. Websitesi üzerinden yapılan
duyurulara (inovasyon çağrısı) fikir gönderildikten sonra yapılan değerlendirme
sonucunda para ödülü kazanılabiliyor. Ayrıntılı bilgi için: http://www.acikinovasyon.com/
Örnek: Braille credit card.
Görme engellilerin güvenli ve rahat bir şekilde kredi kartı kullanıp alışveriş
yapmalarını sağlayan bu proje hem bir sosyal sorumluluk hem de kâr potansiyeli
olan bir inovasyon projesidir (Sadece Türkiye’de 1 milyonun üzerinde görme
engelli bulnmaktadır.) Ayrıntılı bilgi için: http://www.yankodesign.com/2011/03/07/blind-cc-gets-refined/
Bu hızın en temel sebeplerinden biri
olan teknolojik gelişme ve inovasyon da artık kendi içerisinde bir değişim
geçiriyor. Geçmiş dönemde duymaya alışık olduğumuz inovasyon türlerinin yerini artık
yenileri almaya başladı. Ürün/Hizmet İnovasyonu, Süreç İnovasyonu,
Organizasyonel İnovasyon gibi bildik inovasyon türlerinin yanına artık Yıkıcı
İnovasyon (Disruptive Innovation), Ters İnovasyon (Reverse Innovation), Açık
İnovasyon (Open Inovation), Sosyal İnovasyon (Social Innovation), İmovasyon (Imovation)
gibi yeni inovasyon türleri de eklendi.
Bu yazıda yeni dönemin getirdiği bu
yeni inovasyon türleri hakkında biraz daha detaylı bilgi edinmeye çalışacağız.
1) Yıkıcı
İnovasyon (Disruptive Inovation):
En genel tanımıyla ortaya çıktığı sektördeki rekabeti derinden etkileyen,
değiştiren hatta pazar payı pastasından büyük pay alanları (eski ya da yeni
fark etmez) ortadan kaldıracak kadar pazarı alt-üst eden yeni inovasyon türü. Buradaki en önemli nokta ise yıkıcı
inovasyonun çoğu zaman için sektör dışından gelmesidir.
Örnek: Google Wallet. Ana işi
(core business) bankacılık ya da finans olmayan Google artık e-posta
gönderirken dosya ekler gibi (attachment) para eklemeyi ve e-posta ile para
göndermeyi sağlayan yeni bir sistem geliştirmiş durumda. Ayrıntılı bilgi için: http://www.google.com.tr/wallet/
1) Ters
İnovasyon (Reverse Innovation):
Bu kavram her ne kadar inovasyonun Batı’dan (Avrupa-Amerika) Doğu’ya
(Çin-Hindistan) olan rotasının artık tersine döndüğünü işaret etmek için ortaya
atıldıysa da kendi içerisinde bir alt anlam da barındırmaktadır. Geçmiş dönemde
inovasyonun rotası şirketlerden müşteriye doğruydu, yani sektörlerindeki lider Batılı
şirketlerin ar-ge/ür-ge ekipleri geliştirdikleri yeni ürün/hizmetleri yine
batılı müşterilerinin beğenisine sunuyor ve iyi sonuçlar elde etmeye
çalışıyorlardı. Bugün ise gelişen teknoloji ve iletişim imkânları sayesinde
artık müşteriler (hem Batılı hem de Doğulu) artan satın alma güçlerine de
paralel şekilde arzu ettikleri ürün/hizmeti firmalardan talep ediyor ve sonunda
da elde ediyorlar. Bu açıdan müşteriler inovasyon açısından firmaların önüne
geçmiş durumda denebilir. Özetle, inovasyonun
rotası artık her açıdan tersine döndü, artık doğudan batıya ve müşteriden
şirkete doğru bir akış var.

Açık İnovasyon (Open Innovation): Ters inovasyonun hayata
geçmesini kolaylaştıran bir unsur olan açık inovasyon, şirketlerin kendi
websiteleri üzerinden ya da fikir evleri (idea center) üzerinden müşterilerinin (mevcut ya da potansiyel) inovasyon
önerilerini toplama metodu olarak da adlandırılabilir.

1) Sosyal
İnovasyon (Social Innovation): Değişen
iş hayatından ve inovasyondan KSS (Kurumsal Sosyal Sorumluluk) projeleri de
nasibini almış durumda. Sosyal sorumluluk projeleri artık tekerlekli sandalye
dağıtıp, huzur evi ziyaret etmenin çok ötesine geçti. Engelli müşterilerini de artık her anlamda merkeze koyan şirketler
onların ihtiyaçlarına yönelik ve kâr da getirecek projeleri hayata geçirmeye
başladılar.

1) İmovasyon
(Imovation): Deyim
yerindeyse Çin’in inovasyon literatürüne kattığı yeni bir kavramdır. Taklit
ürün pazarının bir gömlek üstü denebilecek bu yeni inovasyon türünde taklit
(imitasyon-imitation) ile inovasyon (innovation) bir araya getirilmiştir.
Ülkemizdeki Öz xxx, Hakiki xxx gibi kötü taklitlerden öte orijinal ürün/hizmetten esinlenilerek ve
kısmen de telif hakkı (patent, copyright vb.) problemleriyle karşılaşılarak
yaratılan yeni ürün/hizmetlere verilebilecek bir isimdir.
Örnek: Apple ve Samsung arasındaki bitmek bilmeyen
telif hakkı dava savaşları bu durum neticesinde ortaya çıkmıştır denebilir. Apple Macbook Air ve Samsung ATIV Book benzerliği ve rekabeti bu yeni inovasyon türüne
iyi bir örnektir.
Arif Gökhan Rakıcı/Mayıs 2014
Yorumlar