"PLANLI-PROGRAMLI KİŞİLERİN 7 TEMEL ÖZELLİĞİ"

1) Yardımcı
Araçlar Kullanırlar (Seek Out Tools): Organize kişiler doğru planlama
yapabilmek için bir çok yardımcı ve düzenleyici ekipman kullanırlar. Notlar,
hatırlatıcılar, programlar ve teknolojinin sunduğu mobil uygulamalar onlar için birer kurtarıcıdır. Büyük işleri bu
araçlarla küçük parçalara bölmek ve bu parçalar arasında zihin dağıtıcı aralar
vermek de ayrı bir özellikleridir.
2) Önceliklendirme
Yaparlar (Set Priorities): Organize kişiler neyin önemli, neyin
önemsiz olduğunu çok iyi bilirler. Hedeflerini de çok iyi bildikleri için neyi
hemen yapmaları gerektiğinin ve neyi erteleyebileceklerinin farkındadırlar. Bu
nedenle de güne ÖİL [Önemli İşler
Listesi (MIT’s: Most Important Things)]
yaparak başlarlar ve gün içerisinde de bu listeyi güncellerler.
3) Her
Şeyle Uğraşmazlar (Have Less Stuff): Organize kişiler her şeyi aynı anda
yapamayacaklarını ve yapmamaları gerektiğini iyi bilirler J İşleri
yapılabilir hale getirmek için mümkün olduğunca az şeyi organize ederler.
Görevlerinin ve yapılması gereken işlerin özünü çok iyi kavrarlar ve bu sayede
gereksiz gördükleri şeyleri göz ardı edebilirler.
4) Basit
Çözümleri Tercih Ederler (Choose Simple
Solutions): Organize
kişiler karmaşık veya detaylı işleri basitleştirmeyi iyi bilirler. Bunun için de
kendi planlayıcı çözümlerini oluştururlar. Örneğin, ödenmesi gereken faturalar
için evde bir kutu, anahtarlar için küçük bir anahtar köşesi, okunması gereken
şeyler için yatak odasında bir gazetelik ya da ofiste ceketi asmak için bir askı
kullanmak görsel karmaşayı ortadan kaldırır.
5) Eylemlerinde
Süreklidirler (Practice Maintenance): Organize kişiler bu durumlarını
koruyabilmek için günlük pratiklerini sürekli tekrarlarlar. Organize olmak için yaptıkları şeyleri asla
aksatmazlar. Örneğin eşyalarını her gün (ya da en azından belli
periyodlarda) toplamaya özen gösterirler. Onlar için, “Şimdilik, şurada dursun” diye bir şey yoktur J Yerine koymak için harcanacak zamanın,
kayıp bir eşyayı ararken geçen zamandan çok daha fazla olduğunu bilirler.
6) Sürekli
Yer Açarlar (Regularly Purge): Organize kişiler sanıldığı gibi her şeyi saklamazlar. Periyodik olarak yeri ve zamanı geldiğinde gereksiz
olan şeylerden kurtulmasını bilirler. Örneğin, yer kalmadığında odaya yeni
bir dolap almaktansa önce mevcut dolaplarını temizleyip kendilerine yer
açarlar.
7) Geleceği
Düşünerek Hareket Ederler (Project
Themselves Into The Future):
Organize kişiler eylemlerinde her zaman
sonrayı düşünürler ve bunu bir motivasyon kaynağı haline getirirler.
Örneğin, yapmaya pek gönüllü olmadıkları ama yapmaları gereken bir şey olduğunda
(kilo vermek gibi) kendilerini gelecekte o işi yapmış (kilo vermiş) olarak
hayal edip aslında ne kadar da doğru bir şey yaptıklarını hayal ederler. Ayrıca
önemli işler için de iş öncesinde-sırasında-sonrasında yapılması gerekenleri
not ederler. Örneğin, önemli bir toplantıya katılacaklarsa “Toplantı öncesinde ne yapmalıyım?, Toplantı sırasında ne yapmalıyım?
ve de Toplantı sonrasında ne yapmalıyım? diye düşünür ve de gerekenleri
yaparlar.
(Genel Kaynak:
Stephanie Vozza, FastCompany)
Yorumlar